Under industrialiseringsperioden på 1800-tallet sies det at folk på fabrikkene i England jobbet 11-12 timer om dagen seks dager i uken. Arbeidet var ofte fysisk tungt, og også kvinner og barn måtte jobbe like lenge og hardt. Også i andre europeiske land hadde man lange arbeidsdager, og en arbeidsuke på over 60 timer var vanlig. Denne lange arbeidsuken var et problem den gang, og etter hvert som fagorganisasjonene vokste fram, var kortere arbeidsdager en av hovedkravene. I Norge ble det i 1915 bestemt at vanlig arbeidsuke for industriarbeidere skulle være 54 timer, noe som ble kuttet ned til 48 timer fire år etterpå (også stort sett internasjonal standard). Dette ble også gjeldende for de andre arbeidsgruppene etter hvert. Førti år senere ble det kuttet ned til 45 timer, på 70-tallet til 40 timer, mens i 1986 ble 37,5 gjeldende.
Da jeg og kona var i Indonesia og Singapore høsten 2010, møtte vi på noen som jobbet ganske mye. Den ene var ei 20-årig jente som jobbet sju dager i uken på et slags pensjonat, da som oftest fra kl sju om morgenen til elleve om kvelden. Midt på dagen hadde hun to timer fri. Hun håpte hun snart skulle få fri til å dra hjem for å besøke familien, men fortsatt tre måneder siden hun spurte sjefen hadde hun fortsatt ikke fått tillatelse. I Singapore snakket jeg med en overlykkelig mor som hadde fått jobb som hushjelp til en vestlig familie. Hun måtte bare bo og jobbe seks dager i uken hos de - mot normalt sju dager i uken. Mannen og ungene hennes bodde hjemme i Filippinene, så nå kunne hun sende penger hjem hver uke slik at de kunne overleve.
Norge er et veldig, veldig rikt land - matrielt sett. Levestandarden har blitt derav blitt veldig høy og fokuset på pengene øker (på bekostning av andre verdier). Individfokuset har også økt, det på bekostning av fellesskapet. Og et annet resultat av rikdommen, er at folk er blitt vant til den. "Vi er rike og sånn kommer det alltid til å være", "vi trenger ikke å jobbe for å forbli rike". Vi tar denne velstanden for gitt. Og vi ønsker mer - skjønt uten å jobbe noe særlig for det. I mine øyne er vi i ferd med å bli sløve. I skolen merker jeg at det er mange elever som vil lære, men de er ikke så veldig interessert i å jobbe hardt for det. Selvdisiplinen er lav. Og hvis heller ikke skolen og foreldrene klarer/vil å formidle at man høster som man sår, så vil kunnskapen, ferdighetene og holdningene være lavere i den neste generasjonen enn hva den potensielt kunne ha vært. Hvis da påstanden min stemmer..! Ansvaret ligger hos oss voksne.
Studiet jeg i høst har startet på, er "Organisasjon og ledelse". Kjempespennende og veldig lærerikt! En av bitene som snakkes om der, er indre og ytre motivasjon. Hva kan man som leder gjøre for å øke medarbeidernes motivasjon for jobben? Ytre belønning i denne sammenhengen blir at man lager til motiverende ordninger som ikke handler direkte om arbeidet, som for eksempel belønninger eller fleksibilitet med arbeidstid. Indre motivasjon går på at individet blir motivert av oppgaven i seg selv, at man opplever glede ved arbeidsoppgavene. Som leder kan man for eksempel gi varierte oppgaver, en kan delegere ansvar eller gi videreutdanning. Spørsmålet om motivasjon er veldig relevant. Samtidig - hvorfor må man jobbe så hardt med å motivere ansatte? Man har jo gitt de en jobb i bytte mot betaling. Skulle ikke det egentlig være hovedmotivasjonen, at hver enkelt arbeidstaker har forpliktet seg til å gjøre en god jobb mot betalingen han/hun får.
Det er ikke alltid man er supermotivert for jobben sin eller husarbeidet hjemme, skjønt begge deler må gjøres. Andre ganger kan man virkelig brenne for noe. Aleksander Dale Oen hadde allerede som 6-åring bestemt seg for å vinne OL-gull. Han visste ikke innen hvilken idrett, men OL-gull, det skulle han ha! Han funderte litt over hva han skulle velge, og valget falt etter hvert på svømming. En av grunnene til at det ble en individuell idrett, var at da trengte han kun å stole på seg selv for å oppnå det, alt var opp til ham selv. Videre skjønte han at hardt arbeid måtte til, og det over lang, lang tid. Gull ble det dessverre ikke, men han fikk OL-sølv og var blant verdens beste i brystsvømming. Dale Oen prioriterte vekk mye for å jobbe mot målet sitt, skjønt han tok vare på menneske han omgikk. En journalist har sagt at det alltid var så vanskelig å intervjue han, for Aleksander var alltid mer interessert i høre hvordan det gikk med journalisten enn å snakke om svømmeprestasjonene. Poenget mitt er at Aleksander Dale Oen valgte å jobbe hardt og målrettet mot et mål - og det ga ham energi!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar