Når jeg ser politiet på gata i byen tenker jeg knapt over at de er der. De er betalt for å passe på at ting går ordentlig for seg. Hvis jeg kjører bil og ser politiet, tar jeg automatisk foten på bremsen og sjekker hastigheten - i frykt for at jeg kan få bot (ikke på grunn av trafikksikkerhet). Det siste her kaller jeg en positiv frykt fordi frykten for konsekvensen får meg til å justere meg etter reglene, det som er "det gode"/den ansette rette. Som lærer har man en viss påvirkning på de fleste elevene, både positivt og negativt. De rammene som vi, lærerne, setter, kan enten gjøre elevene trygge på at her tar man seg av elevenes beste - eller så kan man oppleve de som en tvangstrøye for å holde elevene nede.
Negativ frykt kan være at man er bekymret for å ikke strekke til, at man ikke har fine/moderne nok klær, å bli avvist av andre, at ingen bryr seg, at noen skal komme å fengsle en uten god grunn, ja i verste fall miste livet. Negativ frykt begrenser. "Hva vil de andre kristne tenke om meg dersom jeg også maler huset på en søndag?" / "Vil jeg noen sinne klare å finne meg en kjæreste, jeg som er over 30?" / "Jeg har mistet et barn. Hva om jeg mister flere?"
Den positive frykten får deg til å innrette deg etter den/de som bestemmer. Du er trygg sammen med den/de, så derfor velger du å overholde de gitte reglene. Man er kanskje ikke alltid enig i reglene, men i det store og hele velger man å overholde de. Man vet at man tross alt har det veldig godt i det miljøet der reglene eksisterer.
Dersom foreldre sier til barna sine at de ikke må spise gul snø, noe de ikke ser noe problem med, vil de sannsynligvis følge beskjeden fra foreldrene sine dersom de har en god relasjon. Har barna derimot en opplevelse av at foreldrene setter urettferdige grenser på for mange områder, så er det større sjanse for at de blir underkuet og på sikt gjør opprør. (Og setter man for få grenser, tar barnet over styringen i familien - noe jeg synes skjer alt for ofte om dagen.)
Om x antall år håper jeg at jeg selv skal bli far. Jeg gleder meg. Noe av det grunnleggende i forhold til mine barn, vil være det å vise barnet mitt at jeg elsker det. Dette er ikke nok til å sørge for god oppdragelse, men det er i alle fall det som skal ligge i bunnen - som det viktigste i oppdragelsen. Det er flere veier til Rom, men jeg tror Guds måte å gjøre det på er den beste. Ved å pålegge barnet sitt tusenvis regler vil man skape en slave, ved å bygge ut i fra kjærlighet kan man få et barn som selv elsker andre.
Ordspråkene 22,6 sier: Lær den unge den vei han skal gå! Så viker han ikke fra den når han blir gammel.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar