På skolen oppstår det konflikter. Noen av disse konfliktene oppstår på grunn av misforståelser, andre på grunn av fast, negativ måte å håndtere uenigheter på (det finnes mange andre årsaker også). En fellesting med disse to årsakene, er at de kan endres. Eleven kan selv - eller gjennom veiledning - oppnå større innsikt/forståelse slik at han/hun neste gang løser konflikten på en heldig måte/unngår konflikten. For en person som observerer utenfra kan det være "lett" å se hva som ikke skal gjøres - men hvordan hjelper man eleven til å unngå å gjøre samme feil senere, hvordan hjelper man eleven til større innsikt/forståelse..?
Nylig snakket jeg med en tenåring som hadde det turbulent hjemme. Hun kranglet mye med sin yngre bror. Alltid endte det med at den ene parten kom "seirende" ut av den enkelte situasjon, mens den andre "tapte". Fakta er vel at begge parter taper i slike sammenhenger. Vi pratet en del om hva som ofte skjedde hjemme, og så fortalte også jeg en del om andre mulige måter å løse situasjonene på, altså hvordan jenta kunne lage vinn-vinn-situasjoner. Jeg fikk så vidt også forklart at sannsynligvis ville lillebroren bare henge med henne når han plaget henne. Alt i alt opplevde jenten det som gode innspill - som hun selv kunne velge om hun ville benytte seg av.
Enda en historie. For ca en ukes tid siden så jeg luksusfellen. Han som fikk hjelp, var/hadde vært spilleavhengig av nettpengespill og hadde derfor svidd av flere titalls tusen i løpet av måneder. Han var nå fast bestemt på å slutte med spilling for godt og gutta fra luksusfellen ville hjelpe ham for å oppnå det. De lot ham derfor møte en psykolog hos Blå Kors som til daglig hjelper mennesker med rusavhengighet. Noe av det psykologen fortalte, var at spillesuget ville komme tilbake og at det ville avta etter en stund. Derfor var det viktig å ha klart noen planer/tiltak for når suget kom tilbake.
Alle eksemplene ovenfor - med unntak av skoleeksemplet - har noe felles. I tillegg til å peke på det uønskede, peker de på ting man kan gjøre i stedet. Det er altså ikke nok å ta vekk det negative, en må også putte inn noe annet i tomrommet. I skoleeksemplet vil det derfor kunne hjelpe dersom en veileder viser eleven alternative handlingsmåter, mer heldige/smarte måter å vurdere/håndtere konflikter på. Den lille lærdommen jeg har tenkt meg fram til i det siste, er altså at skal man hjelpe andre så må man gi alternativ til det uønskede. Skal man for eksempel bli fri fra det i den kriste kulturen som binder, så må man også vite hva man er fri til, hva som er det alternative retningsgivende (= 1. Joh 3,23).
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar